“Συνέντευξη της Προέδρου Κας Ιωάννας Μαρή, προς την Κα Λένα Κισσάβου στην εφημερίδα «Ελευθερία» Λάρισας (2009)."

Ερώτηση: Κυρία Μαρή, παράλληλες έρευνες της ιατρικής, της γενετικής και της ψυχολογίας έφεραν στο φώς την προγεννητική ζωή, από τη σύλληψη ως τη γέννηση, καταλήγοντας όλες, ότι έχει ύψιστη σημασία για την υγεία, τη ψυχική ισορροπία και την δημιουργικότητα που θα αναπτύξει το παιδί μετά τη γέννηση του. Τελικά ο άνθρωπος γεννιέται και δεν πλάθεται στην πορεία της ζωή του ανάλογα με το περιβάλλον του, τις καταστάσεις που βιώνει και τις εμπειρίες του;

Απάντηση: Οι εμπειρίες όλης της ζωής είναι βέβαια επίσης σημαντικές για την πορεία και την εξέλιξη κάθε ανθρώπου. Η πορεία της εκπαίδευσης και της εξέλιξης συνεχίζεται μέχρι το τέλος της ζωής. Εκείνο όμως, το οποίο ανακάλυψε η σύγχρονη επιστημονική έρευνα είναι ότι οι προγεννητικές εμπειρίες, η ζωή δηλαδή που το έμβρυο βιώνει μέσα στο περιβάλλον της μήτρας είναι καθοριστικές για όλη του τη ζωή-υγεία, ψυχισμό, χαρακτήρα, κλίσεις και ταλέντα- επειδή αποτελούν τα πρώτα βαθιά εντυπώματα. Επομένως ο κάθε άνθρωπος καθορίζεται σημαντικά από το πρώτο προγεννητικό περιβάλλον, στη συνέχεια όμως με προσωπική του προσπάθεια, μπορεί να βελτιώσει, κατά το δυνατόν, υγεία, ψυχισμό και χαρακτήρα στη διάρκεια της ζωής. Γι΄αυτό και η προγεννητική αγωγή αποτελεί την πιο θεμελιώδη πρόληψη κάθε φυσικής ή ψυχικής δυσλειτουργίας.

Ερώτηση: Υποστηρίζεται ότι στην προγεννητική περίοδο της ζωής κτίζονται τα θεμέλια του ψυχισμού του παιδιού και ότι η μέλλουσα μητέρα είναι η “αρχιτέκτονας” και η μορφοποιός του, στους εννέα μήνες που αυτό βρίσκεται μέσα στη μήτρα της. Μπορείτε να μας περιγράψετε πως ακριβώς μπορεί να γίνει αυτό;

Απάντηση: Η μέλλουσα μητέρα επιδρά στην υγεία του παιδιού της, στην όλη αρμονική διάπλαση του οργανισμού του πρώτα-πρώτα επιλέγοντας μια υγιεινή διατροφή, σύμφωνη με τους διεθνείς κανόνες του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, δηλαδή μια διατροφή, βασισμένη σε άφθονα φρούτα, λαχανικά, αναποφλοίωτα δημητριακά, όσπρια, ωμούς ξηρούς καρπούς και ψάρι που περιέχει τα Ω3 λιπαρά οξέα, κατάλληλα για τη διάπλαση του μεγάλου εγκεφάλου του του ανθρώπινου μωρού. Ζάχαρη, άσπρο αλεύρι, κλπ. Τοξικά προϊόντα καλό είναι να αποφεύγονται και να προτιμάται ωμό ελαιόλαδο.

Μεγάλη σημασία όμως για τη υγιή ανάπτυξη σώματος και ψυχισμού του παιδιού είναι τα συναισθήματα και οι σκέψεις της μητέρας, τα οποία επηρεάζουν τις ορμόνες της. Θετικές σκέψεις και συναισθήματα εκλύουν στο αίμα τις ορμόνες τις χαράς και αγάπης (ενδορφίνες, ωκυτοκίνη) που επίσης κυκλοφορούν στο αίμα του παιδιού, συμμετέχουν στην αρμονική του διάπλαση και δημιουργούν σ’ αυτό τις ίδιες ψυχικές καταστάσεις. Αυτές, επαναλαμβανόμενες, του δημιουργούν τάσεις του χαρακτήρα του. Η επίδραση όμως της μητέρας και μέσα από αυτήν και του πατέρα και του περιβάλλοντος, στο μελλογένητο παιδί είναι επίσης γενετικής φύσεως: σκέψεις και συναισθήματα μητέρας και πατέρα αποτελούν για το παιδί πληροφορίες, οι οποίες εντυπώνονται στην ενεργή κυτταρική του μνήμη, δημιουργώντας του γενετικής φύσεως προδιαθέσεις.

Οι εικόνες που η μητέρα βλέπει ή πλάθει με τη φαντασία της μορφοποιούν το παιδί, όμοιο μ’ αυτές ή με το νόημα τους. Η επιστήμη έχει ήδη ανακαλύψει τους νευρώνες- καθρέπτες μέσα στους οποίους γίνεται η μίμηση , εμποτισμός του παιδιού στην σκέψη και εικόνα της μητέρας. Το φαινόμενο αυτό η επιστήμη μέχρι τώρα αποκαλούσε μορφοποιό δύναμη της εγκύου. Σ’ αυτή τη μορφοποιό δύναμη βασίζεται η συμβουλή της γιαγιάς στην παράδοση μας προς την έγκυο : να βλέπει όμορφα παιδιά να θαυμάζει τις εικόνες ηρώων, σπουδαίων ανθρώπων ώστε το παιδί της να έχει τα χαρίσματα τους.

Ερώτηση: Είναι πραγματικά μια βαριά ευθύνη για τις γυναίκες, βάση της οποίας της χρεώνεται …. Το μέλλον. Που βρίσκεται ο ρόλος του πατέρα σε αυτό;

Απάντηση: Σε όλες τις εποχές γνωρίζαμε ότι η μητέρα κατέχει τα κλειδιά για το μέλλον του παιδιού της, για το μέλλον της κοινωνίας. Σήμερα απλά η επιστήμη εξειδικεύει και ανακαλύπτει επιστημονικά την δύναμη του ρόλου της. Την ευθύνη αυτή γνώριζαν οι γυναίκες σε όλες τις εποχές. Είναι όμως ένας γλυκύτατος ρόλος της γυναίκας που την γεμίζει έμπνευση και χαρά. Ο ρόλος της καθόλου δεν συνιστάται σε βαριές , δύσκολες κάθε είδους ασκήσεις, αλλά στο να συνειδητοποιεί το σπουδαίο έργο που η ίδια η φύση της έχει απονείμει και στο να ζήσει σ’ αυτήν την μοναδική περίοδο όπου διαπλάθονται οι ρίζες του παιδιού της, με χαρά , με αγάπη προς αυτό, με ευχές και όμορφες εικόνες, με μουσική, τέχνη και αρμονία.
Ο ρόλος του πατέρα είναι επίσης πολύ σημαντικός, έχει και εκείνος να επικοινωνήσει με το μελλογέννητο παιδί του, χαϊδεύοντας το, μιλώντας του, αγαπώντας το και εκφράζοντας την αγάπη του. Έχει επίσης, και προπαντός, να συμπαρασταθεί στη γυναίκα του ώστε με τον καλύτερο τρόπο να ζήσει αυτή την δημιουργική περίοδο, θεμέλιο της ζωής του παιδιού τους.

Γι αυτό και μια Κινέζικη παροιμία εξηγεί ότι: Αν η μητέρα φέρει το παιδί στη μήτρα της, ο πατέρας φέρει μητέρα και παιδί στο νού και στην καρδιά του.

Ερώτηση: Σε ομιλία σας στην Λάρισα υποστηρίξατε ότι σύμφωνα με στατιστικές έρευνες, τα ανεπιθύμητα παιδιά, (δεν ήθελε την εγκυμοσύνη της η μητέρα) εμφανίζουν σε πολλαπλάσιο βαθμό σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα. Αυτό μπορεί να ανατραπεί αν στην πορεία της ζωής τους η μητέρα τους προσφέρει την αγάπη;

Απάντηση: Όπως ήδη είπαμε η βελτίωση του ανθρώπου συνεχίζεται σ’ όλη του τη ζωή. Αλλά ο βαθμός αυτής της βελτίωσης εξαρτάται από το βάθος της προγεννητικής μνήμης και διαταραχής. Η αγάπη της μητέρας και ο οραματισμός της ότι το παιδί της ξεπερνάει όλες του τις δυσκολίες θα βοηθήσουν τα μέγιστα.

Ερώτηση: Τι θα συμβουλεύατε να κάνουν οι γυναίκες στο διάστημα της εγκυμοσύνης τους;

Απάντηση:
1ο Να τρέφονται σωστά και να διάγουν μια υγιεινή ζωή, με ύπνο νωρίς, με περίπατο στην πρωινή λιακάδα, με βαθιά αναπνοή, αποφεύγοντας τσιγάρο οινόπνευμα και κάθε είδους τοξίνες.
2ο Να ζουν ήρεμα και με μεγάλη χαρά και υπερηφάνεια επειδή ο δημιουργός τις αξίωσε να γίνουν μητέρες. Το ίδιο και ο σύζυγος να χαίρεται που έγινε πατέρας.
3ο Να αγαπούν το παιδί και να του εκφράζουν την αγάπη τους με τον λόγο, χάδι πάνω στην κοιλιά, το τραγούδι, τις ευχές γι’ αυτό.
4ο Να εύχονται και να φαντάζονται το παιδί τους, ως ενήλικο ήδη, ότι ζει εκφράζοντας υγεία, ισορροπία, χαρά δημιουργικότητα και τις αρετές της αγάπης και της σοφίας.
5ο Να ζουν στην περίοδο αυτή σε επαφή με τη φύση και τις ομορφιές της, ακούγοντας μουσική , θαυμάζοντας το Ωραίο, θαυμάζοντας φως και χρώματα.

Ορίστε με λίγα λόγια η προγεννητική αγωγή, μια αγωγή που ενώνει το ζευγάρι και ομορφαίνει πρώτα τη δική του ζωή.

Ερώτηση: Πριν από την σύγχρονη επιστήμη ήταν άραγε γνωστή η προγεννητική αγωγή;

Απάντηση: Η προετοιμασία του ζεύγους για τον ρόλο του γονιού, η προετοιμασία ακόμη των νέων σε εφηβική ηλικία αποτελούσε κανόνα της διδασκαλίας των φιλοσόφων και των θεσμών και καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων. Αποτελούσε το κλειδί για την γέννηση τόσο σπουδαίων φιλοσόφων, επιστημόνων, καλλιτεχνών, στην Ελλάδα, οι οποίοι θεμελίωσαν σε παγκόσμιο επίπεδο τις βάσεις των επιστημών και ένα υψηλό πολιτισμό και τέχνη. Στην νεοελληνική παράδοση οι ίδιοι κανόνες πέρασαν σαν συμβουλές από την μητέρα προς κόρη.

Αυτό που γνώριζε η Αρχαιοελληνική φιλοσοφία, η νεοελληνική παράδοση, αλλά και η πατερική διδασκαλία σήμερα ανακαλύπτει η επιστήμη, με την εξελιγμένη τεχνολογία της και τα σύγχρονα μέσα.

 


 

Προσφερόμαστε να στείλουμε δωρεάν τα έντυπα της Προγεννητικής Αγωγής σ’όσες–ους κ.κ. ιατρούς, μαίες, Μαιευτήρια, εκπαιδευτικούς, Σχολεία ή ιδιώτες μας τα ζητήσουν. Επίσης στους Δήμους – ληξιαρχεία.


 

Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής
Σολωμού 31, 106 82 Αθήνα
Τηλ.: 210 9629704, Κιν.: 6972 509156