Είμαι καλλιτέχνης της ζωής ή κάνω τέχνη ζώντας σημαίνει να ζω μες τη χαρά, να είμαι ευγνώμων για τα δώρα που η ζωή μας προσφέρει, μες στον σεβασμό του εαυτού μου και του άλλου, γι΄αυτό που εμείς και οι άλλοι εκπροσωπούμε. Είναι να ζω στην αισιοδοξία, με την πεποίθηση ότι ακόμη κι αν αντιξοότητες συμβαίνουν, το κάθε τι μπορεί αύριο να τακτοποιηθεί. Με δύο λέξεις σημαίνει να βλέπω πάντοτε την καλή πλευρά της ζωής και να εκφράζω, στις χειρονομίες μου, στον λόγο, στις σκέψεις, στα συναισθήματα, την καλοσύνη, την κατανόηση, την σοφία, την εντιμότητα, τη δικαιοσύνη, την ευγένεια, την αγάπη. Σημαίνει να σκέπτομαι όχι μόνον τον εαυτό μου αλλά και τον άλλον.
Ζώντας με τέτοιο τρόπο μετατρέπουμε τη ζωή μας σε έργο τέχνης και οι εκφράσεις της ζωής μας – ζωντανές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (κοινωνούμενες στους νευρώνες – καθρέπτες του αναπτυσσόμενου παιδιού) – διαπλάθουν το παιδί, διαμορφώνουν το σώμα του και τον ψυχισμό του και το κάνουν κι αυτό επίσης ένα έργο τέχνης.

Αλήθεια, να είμαι καλλιτέχνης στη ζωή = αυτός είναι κανόνας που όλοι μας πρέπει να ακολουθούμε, αν θέλουμε να ζήσουμε με ειρήνη, με αρμονία με τους άλλους, με τη φύση και το περιβάλλον. Αλλά για το ζευγάρι, μέλλοντες γονείς και ιδιαίτερα για την έγκυο γυναίκα είναι μια αρχή (χωρίς εξαίρεση) επειδή η αρμονία και η ομορφιά της ζωής και της ζωής του ζευγαριού θα εμποτίσει με γαλήνη, με χαρά, με ευθυμία, με αισιοδοξία τα υπό αύξηση κύτταρα της νέας ύπαρξης.
Αφού όπως γνωρίζουμε: ό,τι η μητέρα ζει, το παιδί μέσα στη μήτρα το ζει μαζί της, αφού οι νευρώνες – καθρέπτες του παιδιού επικοινωνούν απ΄ευθείας με τις σκέψεις, τα λόγια, τα σχέδια, τα οράματα, τις εικόνες της φαντασίας της μητέρας, καθώς επίσης και με τα συναισθήματά της, της συγκινήσεις και τις πράξεις της και τα εγγράφουν στη μνήμη τους, αντιλαμβανόμαστε πώς είναι πρώτης προτεραιότητας ό,τι η μητέρα ζει να είναι καλό, ωραίο, δίκαιο, σοφό και ευγενές, ώστε η καλωσύνη, το πνεύμα της δικαιοσύνης, η σοφία, η ευγένεια να εγγραφούν στην κυτταρική μνήμη του παιδιού και να προγραμματίσουν στη συνέχεια τη ζωή του ως παιδιού και ως ενηλίκου.
Και πώς γνωρίζουμε ότι αυτά που χαράσσονται κι εμποτίζουν το παιδί κατά τους εννέα μήνες καθορίζουν την ζωή τους ως παιδιού και ενηλίκου, κατανοούμε πόσο σπουδαίο είναι για τους γονείς, για τη μητέρα ιδιαίτερα, να ζουν μες στην τέχνη ή να κάνουν τέχνη ζώντας.

Η προγεννητική αγωγή που συμβουλεύουμε είναι μια Τέχνη Ζωής. Κι όσο περισσότερο η ζωή των γονέων γίνεται καλλιτεχνική, ωραία, τόσο καλύτερες θα είναι οι προσφερόμενες συνθήκες (ζωντανή πρώτη ύλη) στο προγεννητικό παιδί.
Κατά συνέπεια οι γονείς για να είναι σε θέση να δώσουν στα παιδιά τους μια καλή προγεννητική αγωγή, θα ήταν καλό να έχουν διανύσει οι ίδιοι μια προσωπική ανάπτυξη, πριν ακόμη από την σύλληψη.
Αφ΄ετέρου όμως βλέπουμε ότι η ίδια η γονεϊκότητα, η μετάβαση στον ρόλο του γονιού, είναι καθ΄εαυτήν ένα στάδιο προσωπικής ανάπτυξης. Η κατάσταση της μητρότητας δίνει εξαιρετικές ενέργειες στη μητέρα. Της ανοίγει ανήκουστες δυνατότητες οι οποίες της επιτρέπουν να ακολουθήσει μια ψυχική και πνευματική εξέλιξη σημαντική, αν γνωρίζει την προγεννητική αγωγή, και την δημιουργική μητρική της δύναμη.
Το θέμα για μας: εκπαιδευτές που θα διαδώσουμε την προγεννητική αγωγή, είναι να αναζητήσουμε συμβουλές, κανόνες για μια καλύτερη καθημερινή ζωή κι αυτούς να απευθύνουμε στους μέλλοντες γονείς.
Από τον πλούτο των υποδείξεων και συμβουλών μας που θα προτείνουμε εξαρτάται επίσης η καλή τους (ή ατελής) προετοιμασία: δηλ. η ποιότητα της προγεννητικής αγωγής που θα προσφέρουν στα παιδιά τους.
Η προγεννητική αγωγή εκπροσωπεί μια πολύ ευρεία κλίμακα "ποιοτήτων ζωής", ή αλλιώς, αισθητικού τρόπου ζωής. Οι γονείς έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν στο παιδί τους ένα ελάχιστο βαθειάς ποιότητας ζωής ή μπορούν να του προσφέρουν πολύ περισσότερο. Το παν εξαρτάται από το δικό τους στάδιο ανάπτυξης. Το παν εξαρτάται επίσης από το τι εμείς εκπαιδευτές κα μεταδότες της προγεννητικής αγωγής τους έχουμε υποδείξει, από τις πληροφορίες που τους έχουμε δώσει.

Λέγεται – ανέκαθεν – ότι η επιθυμία παιδιού, η αποδοχή της εγκυμοσύνης, της γονεϊκότητας, η αγάπη για το παιδί που θα έλθει ή που ήλθε ήδη (μετά την σύλληψη) είναι πολύ σημαντική.
Βεβαίως. Αυτό το πρώτο καλωσόρισμα, η πρώτη πράξη αγάπης είναι αλήθεια κεφαλαιώδης. Είναι όμως μόνον το πρώτο βήμα. Και υπάρχουν τόσα άλλα!
Η αγάπη για το παιδί που εκφράζουν η μητέρα, ο πατέρας, η ευρύτερη οικογένεια κατά την εγκυμοσύνη είναι πρώτιστης σημασίας!
Για να ιδούμε καθαρά μια τέχνη ζωής συγκεκριμένη, που μπορούμε να προτείνουμε, ας σκεφθούμε ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι ένα τρίγωνο, που συντίθεται: από το φυσικό σώμα, από την καρδιά (τον ψυχισμό, τις συγκινήσεις, τα συναισθήματα) κι από τον νου (σκέψεις, οράματα, εικόνες). Έτσι οι υποδείξεις μας θα λάβουν υπ΄όψιν αυτά τα τρία μέρη της ύπαρξης του πατέρα, της μητέρας και του διαπλασσόμενου παιδιού που συγχρόνως τα δέχεται και όλα τα εγγράφει, τα ενσωματώνει μέσα του.

Α. Η καλή διατροφή, η βαθειά αναπνοή, η ανάπαυση, το βάδισμα, το κολύμπι, η αποφυγή καπνίσματος και άλλων ουσιών: αυτά και άλλα είναι κανόνες υγιεινής φυσικής ζωής, συνήθως γενικά γνωστοί.

Β. Το να εκφράζουν πατέρας και μητέρα … την αγάπη, να επικοινωνούν με τον λόγο, την σκέψη, το χάδι. Να αποφεύγουν αρνητικά συναισθήματα και να τα μετατρέπουν σε θετικά. Το να τρέφει η μητέρα μέσα της τη χαρά, την ευγνωμοσύνη, την υπερηφάνεια για τον ρόλο μητρικό, πατρικό, τόσο δημιουργικό, τόσο ωφέλιμο για την κοινωνία, για την ανθρωπότητα. Το να τρέφει μέσα της μια κατάσταση γαλήνης, ηρεμίας, ειρήνης, αγάπης, καλωσύνης για το παιδί της και για κάθε ανθρώπινο πλάσμα. Το να αισθάνεται σαν μια κοσμική μητέρα: ορίστε καταστάσεις πολύ υψηλές, πολύ πνευματικές ενός ευγενούς ψυχισμού.

Γ. Το να σκέπτονται μητέρα και πατέρας, να φαντάζονται, να εύχονται ότι αυτό το αναμενόμενο παιδί, ενήλικος του αύριο, θα εκφράσει τις πιο υψηλές αρετές ως ενήλικος. Με τις σκέψεις τους οι γονείς εγγράφουν σχέδια, παρεμβαίνουν στην γενετική διαμόρφωση του παιδιού τους. Αυτό το είδος της πνευματικής εργασίας προϋποθέτει μια πολύ υψηλή στάση πνευματική των γονέων. Βέβαια επιμένουμε κάθε φορά ότι ποτέ οι γονείς δεν επιτρέπεται να παρεμβαίνουν στις αποφάσεις – σχέδια ζωής του μελλοντικού παιδιού και ενηλίκου, με το να εύχονται π.χ. να γίνε ένας πολιτικός μηχανικός, ένας ιατρός, ένας δικηγόρος: αυτές οι αποφάσεις ζωής ανήκουν στην ελεύθερη επιλογή του κάθε ανθρώπου και κανείς δεν επιτρέπεται να παρεμβαίνει σ΄αυτές. Μπορούν όμως οι γονείς να εύχονται για το παιδί τους να εκδηλώσει ανθρώπινες ιδιότητες, αρετές κοινές γενικά στην εξελιγμένη ανθρώπινη φύση εγγεγραμμένες βαθειά στην ψυχή κάθε ανθρώπου για να τις εγγράψουν βαθύτερα και για κάθε άνθρωπο, όπως η καλοσύνη, η δικαιοσύνη, αγάπη, σοφία, αλήθεια.

Αφού αναγγείλαμε ότι θα υποδείξουμε στους εκπαιδευτές, μεταδότες της προγεννητικής αγωγής μια τέχνη ζωής ώστε να την μεταδώσουν στους γονείς, ας εξελίξουμε ακόμη περισσότερο τις προτάσεις μας πάνω στην αισθητική της καθημερινής ζωής, ώστε να έχουν περισσότερες επιλογές, δυνατότητες.
Ορίστε τρεις ενότητες "μεθόδων" που δανεισθήκαμε στις εναλλακτικές επιστήμες υγείας, στην τέχνη και την λαϊκή παράδοση.

1) Όσον αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις του ζευγαριού και προπαντός της μητέρας, είναι σημαντικό να μη "μαυρίζει" τα μάτια της, το βλέμμα της, τις σκέψεις της, βλέποντας, τις αδυναμίες των άλλων, αλλά τουναντίον τρέφοντας μέσα της τη σκέψη των καλών ιδιοτήτων των άλλων. Να μάθει να επικεντρώνει το βλέμμα της και να θαυμάζει το καλό που ο άλλος εκπροσωπεί, το θετικό, το άξιο και συνειδητά να μάθει να ξεχνάει τις κακές ιδιότητες, τις αδυναμίες, αποσύροντας απ΄αυτές την προσοχή της, την ενέργειά της.

Εάν για κάποιον δεν μπορεί να το κάνει αυτό, είναι καλύτερα να αποφεύγει να τον βλέπει, κατά το δυνατόν. Με μόνη την θέληση να είναι εστιασμένη στο καλή η μέλλουσα μητέρα θα γεμίσει τον νου της με καλές ιδιότητες … και εκείνο που σκέπτεται θα εγγραφεί στη μνήμη του παιδιού της σαν δικό του χάρισμα.

2) Η τέχνη: ζωγραφική, γλυπτική, χορός, μουσική παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην χαρά ζωής, στην διαστολή μας, στην προσωπική μας άνθιση. Η έγκυος μπορεί να την χρησιμοποιήσει, ακούγοντας μουσική, θαυμάζοντας έργα τέχνης, αλλά επίσης και ενεργητικά: τραγουδώντας, συμμετέχοντας σε χορωδίες, χορεύοντας (πολύ απαλά), ζωγραφίζοντας, διαλέγοντας αυτό που εμπνέει.

Αλλά επίσης και προπαντός έχει τη μεγάλη δυνατότητα, ανοιχτή πάντα, να κοιτάζει και να θαυμάζει την ωραία φύση, κάθε μέρα, με τα αρώματά της, τις ωραίες μορφές της, τα χρώματά της, τα εξαιρετικά της τοπία.
Έτσι το παιδί θα΄ναι ένας "ποιητής", ένας ευαίσθητος στο ωραίο άνθρωπος.
Να βάλει τα χρώματα στη καθημερινή ζωή, φορώντας τα, στολίζοντας το σπίτι της με χρώματα (μαξιλαράκια, ντιβανοκάλυμμα, τραπεζομάντηλο) με απλά μέσα. Η διάθεσή της θα αλλάξει και το παιδί της θα αγάλλεται επίσης.

3) Και ορίστε ένα τρίτο απλό εργαλείο πολύ ισχυρό, για να ανεβάσει το επίπεδο της καθημερινής της ζωής; για να μετατρέψει τις συχνά ανιαρές καθημερινές υλικές συνήθειές της σε πνευματικές συνήθειες, οι οποίες να ωφελήσουν εκείνην και το παιδί της. Αυτό το εργαλείο είναι πολύ κοινό και χρησιμοποιείται συχνά στις παραδόσεις των λαών. Πολύ συχνά το έχω συναντήσει, στις ελληνικές λαϊκές παραδόσεις: είναι η μέθοδος της αναλογίας:

Όπως αυτό το βουνό υψώνεται πολύ ψηλά, έτσι και τα πιο υψηλά χαρίσματα του παιδιού μου ας αναπτυχθούν στη ζωή του, ώστε να γίνει πολύ έξυπνο, και να έχει τις πιο υψηλές ηθικές αρετές.
Όπως αυτό το λουλούδι ανοίγει τα πέταλά του, έτσι και η ψυχή του παιδιού μου ας ανοίξει στην καλωσύνη, στην αγάπη και τον αλτρουισμό, στην σοφία, στη δύναμη, στην υγεία, στην ζωτικότητα.
Όπως η θάλασσα είναι ήρεμη και απέραντη έτσι και η ψυχή του παιδιού μου ας είναι γαλήνια και απέραντη.
Όπως αυτό το δέντρο είναι όμορφο και γεμάτο σφρίγος έτσι και το παιδί μου ας γίνει όμορφο και ρωμαλέο στο σώμα και στο πνεύμα.
Όπως αυτός ο ήλιος ανατέλλει για να φωτίσει και να ζεστάνει τον κόσμο, έτσι και ο νους του παιδιού μου ας είναι φωτεινός, γεμάτος αγάπη και καλοσύνη, έτσι και το σώμα του, ας είναι υγιές και δυνατό, ανθεκτικό και ρωμαλέο.

Μόνη της η κάθε έγκυος μπορεί να δημιουργήσει δίστιχα με ανάλογες αναφορές.
Αυτή η μέθοδος είναι πολύ απλή και πολύ αποτελεσματική, διότι ενώνει την εικόνα, τον λόγο και την ευχή και την θέρμη του συναισθήματος της μητέρας, με το αποτέλεσμα που εύχεται για το παιδί της.
Μπορεί επίσης να εύχεται, το παιδί της να αναπτύξει τις αρετές ενός συγκεκριμένου γνωστού της προσώπου, ή προσώπων της οικογενείας της.
Η μητέρα μπορεί επίσης να χρησιμοποιεί αυτήν την αναλογία, κάνοντας τις συνήθεις ανιαρές εργασίες του νοικοκυριού της, για δικό της όφελος και όφελος του παιδιού της.
Όπως πλένω αυτά τα πιάτα, έτσι και η καρδιά μου ας είναι πάντα καθαρή και αγνή, πάντοτε γεμάτη χαρά, πληρότητα και ευγνωμοσύνη.
Έτσι ας είναι επίσης πάντα και η καρδιά του παιδιού μου.
Όπως καθαρίζω αυτό το δωμάτιο, έτσι και το βιωμά μου, και τα συναισθήματά μου και οι σκέψεις μου ας καθαρισθούν από κάθε αρνητικότητα και ας αισθάνομαι πάντα μες στην ειρήνη και ευτυχία. Έτσι ας είναι και το παιδί μου.
Το κάθε τι που μπορεί να ομορφύνει τη ζωή του ζευγαριού είναι και προτάσεις προγεννητικής αγωγής.

Ευλόγως, όταν παρουσιάζουμε Προγεννητική Αγωγή στο κοινό, θα προσθέτουμε μια εισαγωγή για τις ανακαλύψεις της σύγχρονης επιστήμης που αφορούν στην προγεννητική ζωή και την σημασία της, πάνω επίσης στις εκπληκτικές ικανότητες του εμβρύου (αισθητηριακές, ψυχικές, νοητικές, μνημονικές).
Αλλά μετά απ΄αυτήν την εισαγωγή οφείλουμε να δώσουμε συμβουλές σχετικές μ΄αυτά που οι γονείς έχουν να δώσουν στο παιδί, τι εκείνοι έχουν να κάνουν και αυτές οι υποδείξεις θα είναι πιο λεπτομερείς και ανεπτυγμένες εάν μιλάμε απ΄ευθείας στις μητέρες, στα ζευγάρια ή πιο γενικές, αν απευθυνόμαστε σ΄ένα ειδικό κοινό. Σ΄αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούμε έννοιες γενικώτερες, όπως: "καλές συνθήκες φυσικές και ψυχολογικές", σκέψεις και συναισθήματα θετικά, όπως: γαλήνη, ειρήνη της ζωής των γονιών, υγεία κλπ. αλλά για να εκφράσουμε τις ίδιες συμβουλές: πώς οι γονείς είναι καλό να ζουν την καθημερινή τους ζωή όσο πιο ευνοϊκά γίνεται. Αυτή η αντιμετώπιση της καθημερινότητας είναι αλήθεια η προγεννητική αγωγή που προτείνουμε.
Στην Ελλάδα έχουμε προετοιμάσει ένα έντυπο: φυλλάδιο, που περιέχει συμβουλές για το ζευγάρι – μέλλοντες γονείς, το οποίο κυκλοφορούμε ευρύτατα με μεγάλη επιτυχία σε επιχειρήσεις και σε δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες.
Αυτό μπορεί να είναι ένα ακόμη χρήσιμο εργαλείο για το έργο μας της διάδοσης.

 


Προσφερόμαστε να στείλουμε δωρεάν τα έντυπα της Προγεννητικής Αγωγής σ’όσες–ους κ.κ. ιατρούς, μαίες, Μαιευτήρια, εκπαιδευτικούς, Σχολεία ή ιδιώτες μας τα ζητήσουν. Επίσης στους Δήμους – ληξιαρχεία.


 

Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής
Σολωμού 31, 106 82 Αθήνα
Τηλ.: 210 9629704, Κιν.: 6972 509156